tisdag 19 juni 2012

Lyxigaste chokladtårtan

Som jag tidigare berättat kom min mamma ned och hälsade på lagom till morsdag och jag bestämde mig därför för att fixa en morsdagstårta. Eftersom både jag och min mamma älskar choklad blev det den chokladigaste av tårtor jag någonsin kunde hitta. Receptet kommer från Call me cupcake! och kan vara det bästa någonsin på en riktigt saftig tårtbotten.
  • 4 1/4 dl vetemjöl
  • 4 3/4 dl socker
  • 1 1/4 kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl espresso
  • 2 1/2 dl filmjölk
  • 1 1/4 dl rapsolja
  • 1 tsk vaniljpulver
Värm ugnen till 175 grader och smörj och bröa en form. Jag använde min ställbara och hade den på ca 15 cm och gräddade smeten i två omgångar. Sikta ned vetemjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en stor skål. Tillsätt därefter resten av ingredienserna och rör ihop under några minuter tills smeten är slät. Grädda bottnarna i drygt 35-40 minuter och låt dem svalna innan de stjälps upp. Låt dem ligga i kylen några timmar, eller frysen drygt 30 minuter innan du delar på bottnarna.

Chokladfudge frosting;
  • 300 g rumstempererat smör
  • 3 dl florsocker
  • 1 dl kakao
  • 200 g mörk choklad
  • 1 dl grädde
  • 1 tsk vaniljpulver
Smält chokladen över vattenbad och låt den svalna till rumstemperatur. Vispa smöret ljust och krämigt och tillsätt kakao och florsocker eftersom, blanda därefter i den smälta chokladen. Blanda vaniljpulvret med grädden och blanda även detta i smörblandningen. Rör tills frostingen är slät och glansig.

Bred sedan ut frostingen på en av bottnarna i ett jämnt lager och lägg därefter på nästa botten och upprepa. Högs upp använde jag mig av den undre delen av en tårtbotten för att få så jämn yta som möjligt. Bred sedan ut ett lager frosting över hela kakan och ställ in i kylen i minst 30 minuter. Fördela därefter ytterligare ett lager frosting och dekorera som du önskar.

Det är en extremt chokladig tårta och jag hade personligen velat ha färska bär till men resten av sällskapet tyckte tårtan var utmärkt som den var. Men om det nu råkar vara så att någon ska göra denna under midsommar skulle jordgubbar till inte alls vara fel. Personligen tänkte jag dumpa jordgubbarna till midsommar och försöka mig på en red velvet tårta från min nya bakbok.


2 kommentarer:

  1. åh den ser helt fantastisk ut! Måste genast prova! :) TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har hunnit testa den nu, den är en av de bästa tårtor jag har lyckats göra.

      Radera