måndag 23 juli 2012

Macarons med vanilj och vit chokladganache

Jag har länge velat testa att baka macarons men alla varningslampor börjar blinka i mitt huvud då det ska vara himla svårt och jag hatar att misslyckas. Jag är inte en av de som fortsätter försöka om något går åt skogen när jag bakar så jag ville lyckas med en gång. De höga kraven har gjort att jag har väntat fram tills igår då jag helt plötsligt tog tag i det trots att herr Vardagsmat är på jobbresa i USA och jag är ensam hemma med vår dotter. Men förutom att planen var rosa macarons med en hallonfyllning och jag fick hjärnsläpp och glömde färga smeten så blev de fantastiska.

Jag följde i princip receptet på Sockerrus då tyckte hon hade ett bra upplägg, men dubbelkollade vissa saker på Hello Sugar där hela processen är fint illustrerad i bilder. Receptet blev då så här;

Skål 1
  • 60 g äggvita
  • 35 g socker
Sockerlag
  • 150 g strösocker
  • 50 g vatten
Skål 2
  • 150 g siktat mandelmjöl
  • 150 g siktat florsocker
  • 60 g äggvita
  • Eventuell pastafärg
  • Eventuell smakessens

Förberedelser;
I vissa recept står det att äggvitan bör stå i rumstemperatur i ett övertäckt glas över natten för att "mogna" och för att få rätt temperatur. Jag hade inte planerat det så bra så jag la de oknäckta äggen i ljummet vatten för att temperaturen skulle vara rätt, jag delade dem sedan och lät dem stå framme i drygt 2 timmar. Jag vet att man säger att maräng inte går att göra på för färska ägg och gissar att "mognaden" är ett sätt att säkerställa att det inte är ett problem. Hur som helst, om du vet att du ska baka nästföljande dag knäck äggen och låt vitan "mogna" annars kan du göra som jag.

Om du inte vill köpa färdigt mandelmjöl går det bra att mala eget från skållade mandlar antingen  med hjälp av en mandelkvarn eller med en mixer. Men mal mer än receptet kräver då det blir lite spill.

Börja baka;
Om du har en assistent är det lättast att vispa äggvitan i skål 1 där, tillsätt sockret lite i taget tills det bildas ett mjukt skum, fluffigt och toppigt.

Koka sockerlagen till 118 grader, här är det viktigt med en godistermometer. Häll sedan över sockerlagen i skål 1 snabbt så den inte hinner stelna och vispa i 10 - 15 minuter eller tills marängen är rumstempererad.

Under tiden kan du förbereda skål 2, blanda ihop mandelmjöl och florsocker med en gaffel. Tillsätt sedan äggvita, smakessens och pastafärg och blanda så det precis går ihop. Vänd i marängen och blanda försiktigt med en slickepott.

Spritsa sedan ut smeten till en femkronas storlek med en rund tyll på bakplåtspapper och låt den stå i drygt 30 minuter så de blir släta. Sätt ugnen på 160 grader och grädda i 10 - 15 minuter, de ska inte bli brända i kanterna så håll koll tills du har lärt dig hur det blir i din ugn. Ta ut dem ur ugnen och dra bakplåtspappret från plåten och låt dem svalna.

Vit choklad och vaniljganache
  • 50 g grädde
  • 150 g vit choklad
  • 1/2 tsk vaniljpulver
Värm grädde och vaniljpulver tillsätt sedan den hackade chokladen och rör tills den är helt smält. Ställ in i kylen och låt svalna och stelna i ett par timmar, spritsa eller bred sedan på macaronsen och lägg på ett lock i matchande storlek.

Eftersom jag inte lyckades färga mina macarons tänkte jag att ganachen också skulle vara vit men vaniljpulvret förstörde den idén. Om du vill ha den vit bör du nog använda vaniljessens istället.

För att summera lyckades jag oväntat bra med form och smak men misslyckades gravt med färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar